24 Μαρ 2012

Η σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού-Συνέντευξη με την ψυχολόγο Ελίνα Διαμαντή

 
Στον επαγγελματικό προσανατολισμό, αν και είναι ένα από τα πιο σοβαρά ζητήματα στη ζωή μας, του δίνουμε ελάχιστη ή πολύ «βιαστική» σημασία στην ηλικία που πρέπει να σκεφτούμε και να λάβουμε αποφάσεις, ενώ η πολιτεία μέσω της εκπαίδευσης δεν το στήριξε ποτέ ως μάθημα.

Η κα Ελίνα Διαμάντη, ψυχολόγος και Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού, υλοποιεί προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού, ώστε να βοηθήσει τα παιδιά στην ευαίσθητη ηλικία της εφηβείας να ακολουθήσουν κατεύθυνση ανάλογη με τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντά τους, ενώ απευθύνεται και σε ενήλικες. Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι ένας θεσμός με συμβουλευτικό χαρακτήρα που αποσκοπεί στο να βοηθήσει το άτομο να επιλέξει την καταλληλότερη επαγγελματική κατεύθυνση για τον ίδιο τον εαυτό του, σύμφωνα με την προσωπικότητα, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντά του και τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Η κα Διαμάντη μας εξήγησε τη διαδικασία του προγράμματος και τη σημασία του για τους εξεταζόμενους:

• Τι είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός; Οι περισσότεροι το θυμόμαστε ως μάθημα στο σχολείο, στο οποίο δεν δινόταν και ιδιαίτερη σημασία.«Είναι η προσπάθεια να κατευθύνουμε το παιδί προς το επάγγελμα που θέλει να κάνει. Η προσπάθεια αυτή γίνεται μέσω τεστ και συνεντεύξεων, ώστε να φτάσει ο εξεταζόμενος στην αυτογνωσία και να καταλάβει καλύτερα τι θέλει από το επάγγελμα που θέλει να κάνει».

• Πρέπει δηλαδή να έχει καταλήξει το παιδί στο τι επάγγελμα θέλει να κάνει και στη συνέχεια να ζητήσει βοήθεια;
«Όχι απαραίτητα. Μπορεί να προσφέρει βοήθεια σε κάποιο παιδί που δεν έχει καταλήξει και είναι μπερδεμένο, το ίδιο μπορεί να προσφέρει όμως και σε κάποιο παιδί που έχει καταλήξει, επιβεβαιώνοντάς του ότι θα μπορούσε να το κάνει, έχει τις ικανότητες ή αν δεν τις έχει».
• Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται ο επαγγελματικός προσανατολισμός;«Απευθύνεται σε ενήλικες και παιδιά από τα 15 και πάνω. Στα παιδιά χρειάζεται μιλάμε για αυτήν την ηλικία για να έχουν διαμορφώσει τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητά τους και στους ενήλικες δεν υπάρχει όριο ηλικίας. Απευθύνεται σε ενήλικες που πιθανόν να θέλουν να αλλάξουν επαγγελματική πορεία ή έχουν αναγκαστεί να αλλάξουν».
• Κάποιος για παράδειγμα στα 25 που κάνει μια δουλειά που θεωρεί πως δεν τον καλύπτει γιατί δεν είναι στο αντικείμενο που τον ενδιαφέρει, μπορεί να απευθυνθεί σε εσάς;«Ακόμα και σε μια νοικοκυρά που βλέπει ότι τα παιδιά μεγάλωσαν και θέλει να κάνει κάτι για τον εαυτό της και δεν ξέρει από πού να ξεκινήσει, μπορούμε να κάνουμε τα τεστ, να δούμε ποιες είναι οι κλίσεις και τα ενδιαφέροντά της και αναλόγως να πορευτεί».
• Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα;«Ξεκινάει με μια προσωπική γνωριμία με τον εξεταζόμενο, αν μιλάμε για ανήλικο έρχονται και οι γονείς, προσπαθούμε να δούμε τα προσωπικά χαρακτηριστικά του καθενός και τις αναζητήσεις του. Στη συνέχεια μέσα από τα τεστ προσπαθούμε να δούμε κάποια χαρακτηριστικά. Τα τεστ είναι προσωπικότητας, ενδιαφερόντων και ικανοτήτων και κρατάνε περίπου 5,5 ώρες. Συνολικά δηλαδή, μαζί με την συνέντευξη και την παράδοση των αποτελεσμάτων είναι 7,5 ώρες.  Η διαδικασία «σπάει» σε τρεις ή τέσσερις συναντήσεις γιατί είναι κουραστικό για κάποιον να κάνει συνεχόμενα τα τεστ».
• Πώς ξέρουμε ότι τα τεστ είναι αξιόπιστα;«Τα τεστ είναι διεθνώς αναγνωρισμένα εργαλεία, τα οποία αναβαθμίζονται διαρκώς και σταθμίζονται στα ελληνικά δεδομένα. Χρησιμοποιούνται στο εξωτερικό κατά κόρον από οργανισμούς και εταιρείες και είναι δοκιμασμένα».
• Τι πρέπει να ξέρουν οι γονείς πριν έρθουν σε εσάς; Να αφήσουν στην άκρη αυτό που έχουν οι ίδιοι στο μυαλό τους για το παιδί τους;«Θα πρέπει να έχουν υπόψη ότι είναι μια διαδικασία που ξεκινάει από το μηδέν. Προσπαθούμε να δούμε από την αρχή τι θέλει το παιδί να κάνει και να το καθοδηγήσουμε. Κάποιοι γονείς μπορεί να έχουν στο μυαλό τους ότι οι ίδιοι μπορούν να επηρεάσουν εμένα και εγώ στη συνέχεια το παιδί τους, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει. Σε αυτήν την περίπτωση συζητάω με τους γονείς και τους εξηγώ ότι αυτό που προσπαθούν δεν είναι απαραίτητα προς το συμφέρον του παιδιού».
• Πώς μπορεί να είναι σίγουρο το παιδί ότι αυτό που σκέφτεται να κάνει βάσει και της κατεύθυνσης που θα του δώσετε, είναι πράγματι το καλύτερο για αυτόν και ότι η προσωπικότητα τους δεν πρόκειται να αλλάξει;«Στην ουσία δεν προτείνουμε μια επαγγελματική κατεύθυνση. Αυτό που κάνουμε με την παράδοση των αποτελεσμάτων είναι να εξηγήσουμε στο παιδί που βασίζονται οι  επαγγελματικές κατευθύνσεις που προτείνουμε , που συνήθως είναι δυο, και εξηγούμε τις μας οδήγησε στα αποτελέσματα.
Περισσότερο είναι μια πρόταση για αναζήτηση και κατανόηση του εαυτού και να προβληματιστεί πάνω σε αυτό που προτείνουμε.
Δεν είναι προσφορά λύσης. Του προτείνουμε το δρόμο και αν τον ακολουθήσει ή όχι είναι δικό του θέμα».
• Τι γίνεται αν κάποιος δε συμφωνεί με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης;
«Ας υποθέσουμε για παράδειγμα ότι κάποιος θέλει να γίνει δικηγόρος. Εμείς δεν θα του πούμε να μη γίνει επειδή είναι ντροπαλός ή πολύ κοινωνικός. Θα του τονίσουμε τα  θετικά χαρακτηριστικά, θα του αναφέρουμε τα χαρακτηριστικά που ίσως να τον εμποδίζουν να ακολουθήσει το επάγγελμα που τον ενδιαφέρει και από κει και πέρα είναι στο χέρι του να προσπαθήσει να τα βελτιώσει ή να  σκεφτεί τι θέλει πραγματικά να κάνει.
Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, τα ενδιαφέροντα και ικανότητες δεν μπορούν να οδηγήσουν από μόνα τους σε κάποιο επάγγελμα. Σε συνδυασμό όμως μπορούν να μας δώσουν μια κατεύθυνση».
• Από την εμπειρία σας, τα παιδιά αποφασίζουν ελεύθερα ή πιέζονται από τις συνθήκες  και τους γονείς να επιλέξουν ένα επάγγελμα με μια πιο σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση;«Συνήθως σε αυτήν την ηλικία πιέζονται άμεσα ή έμμεσα από γονείς, από τα ΜΜΕ, από φίλους, από τη μόδα. Ίσως δεν έχουν και τις γνώσεις γύρω από το κάθε επάγγελμα και αυτό είναι μια ευθύνη της πολιτείας. Θα έπρεπε το σχολείο σε αυτήν την κατεύθυνση να έκανε κάποια πράγματα».
• Πόσο κοστίζει ο επαγγελματικός προσανατολισμός;
«Το κόστος όλης της διαδικασίας είναι 150 ευρώ, είναι μια τιμή προσαρμοσμένη στα δεδομένα της εποχής».

Πηγή: www.goodnet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου