Η Δυσλεξία είναι ίσως η πιο διαδεδομένη από τις μαθησιακές δυσκολίες την οποία χαρακτηρίζει δυσχέρεια στην ανάγνωση, στην ορθογραφία, στη γραφή, στον προφορικό λόγο και μερικές φορές στην ακουστική ικανότητα. Σε πολλές περιπτώσεις η δυσλεξία φαίνεται να κληρονομείται.
Η δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διάσημων Αϊνστάιν, Έντισον, Λεονάρδο Ντα Βίντσι, Kέννεντυ, Τσώρτσιλ, Τομ Κρουζ, Σ. Σταλόνε, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ,Πικάσσο, κλπ.
Συνεπώς, είναι θείο δώρο μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά, ενώ αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία των δυσλεξικών.
Οι δυσλεξικοί παρουσιάζουν μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή, με λάθη), στην ορθογραφία και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό τους λόγο στο γραπτό.
Συνεπώς, υπάρχει και μπορεί να εντοπισθεί από την Προσχολική Ηλικία με βιολογικά τεστ. Διεθνώς, η δυσλεξία εμφανίζεται σε 4αγόρια προς 1 κορίτσι,που σημαίνει ότι τα αίτιά τηςείναι Βιολογικά, γι’ αυτό και τα διαφορετικά κοινωνικο-πολιτιστικά περιβάλλοντα δεν επηρεάζουν την αναλογία αγοριών (4) -κοριτσιών (1). Σύμφωνα με το εθνικό Ινστιτούτο Υγείας της Αμερικής (National Institute of Health in U.S.A.) περίπου 15% του πληθυσμού έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, κυρίως με συμπτώματα στη γραφή και στην ανάγνωση. Η ίδια κατάσταση εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες, χώρες αλλά και σε όλα τα κοινωνικο – οικονομικά στρώματα. Η Δυσλεξία ΔΕΝ είναι ασθένεια, αλλά μια διαφορετικότητα στη δομή του εγκεφάλου, η οποία χρειάζεται έναν διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας. Τα άτομα με Δυσλεξία είναι χαρισματικά και πολύ παραγωγικά. Επίσης, σύμφωνα με καινούργιες μελέτες η νοημοσύνη δεν έχει σχέση με τη Δυσλεξία.
Συνεπώς, είναι θείο δώρο μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά, ενώ αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία των δυσλεξικών.
Οι δυσλεξικοί παρουσιάζουν μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή, με λάθη), στην ορθογραφία και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό τους λόγο στο γραπτό.
Συνεπώς, υπάρχει και μπορεί να εντοπισθεί από την Προσχολική Ηλικία με βιολογικά τεστ. Διεθνώς, η δυσλεξία εμφανίζεται σε 4αγόρια προς 1 κορίτσι,που σημαίνει ότι τα αίτιά τηςείναι Βιολογικά, γι’ αυτό και τα διαφορετικά κοινωνικο-πολιτιστικά περιβάλλοντα δεν επηρεάζουν την αναλογία αγοριών (4) -κοριτσιών (1). Σύμφωνα με το εθνικό Ινστιτούτο Υγείας της Αμερικής (National Institute of Health in U.S.A.) περίπου 15% του πληθυσμού έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, κυρίως με συμπτώματα στη γραφή και στην ανάγνωση. Η ίδια κατάσταση εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες, χώρες αλλά και σε όλα τα κοινωνικο – οικονομικά στρώματα. Η Δυσλεξία ΔΕΝ είναι ασθένεια, αλλά μια διαφορετικότητα στη δομή του εγκεφάλου, η οποία χρειάζεται έναν διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας. Τα άτομα με Δυσλεξία είναι χαρισματικά και πολύ παραγωγικά. Επίσης, σύμφωνα με καινούργιες μελέτες η νοημοσύνη δεν έχει σχέση με τη Δυσλεξία.
Πώς θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει δυσλεξία;
Εαν οι περισσότερες απαντήσεις στις ακόλουθες ερωτήσεις είναι «Ναι», τότε θα ήταν θεμιτό να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για περαιτέρω διάγνωση.
Για όλες τις ηλικίες
·Υπάρχει κάποιος στην οικογένεια που να είχε δυσκολία στη γραφή ή στην ανάγνωση;
·Υπάρχει δυσκολία στην πραγματοποίηση τριών εντολών στη σειρά;
·Άργησε το παιδί σας να μιλήσει ή να μιλήσει καθαρά;
·Φαίνεται έξυπνο σε κάποιες δραστηριότητες ενώ «μπλοκάρει» σε κάποιες άλλες;
Ηλικίες 6-11
·Κάνει ανάγνωση με αργό ρυθμό ή με κομπιάσματα ‘η χωρίς να σταματάει στα σημεία στίξης;
·Έχει δυσκολία στην ορθογραφία ακόμα και όταν αντιγράφει;
·Αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς; (π.χ. 9 αντί 6, 15 αντί 51, κια αντί και)
·Αντικαθιστά ή παραλείπει γράμματα;
·Γράφει ή διαβάζει την ίδια λέξη με διαφορετικούς τρόπους στο ίδιο κείμενο;
·Έχει έλλειψη συγκέντρωσης όταν μελετάει;
·Έχει δυσκολία στην κατανόηση της διαδοχής και του χρόνου (ώρες, ημέρες κλπ);
·Μπερδεύει το αριστερό με το δεξί;
·Δεν θυμάται την προπαίδεια;
·Απαντάει σε ερωτήσεις προφορικά αλλά δυσκολεύεται να τις γράψει;
·Είναι αδέξιο στις κινήσεις του γενικά;
·Έχει δυσκολία να ξεχωρίσει ήχους όπως β-δ ή θ-δ;
Ηλικίες 12-18
·Όταν κάνει ανάγνωση κειμένου, διαβάζει με ανακρίβεια;
·Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη;
·Έχει δυσκολία στο να κρατάει σημειώσεις ή να αντιγράφει;
·Έχει δυσκολία στο σχεδιασμό και γράψιμο μιας έκθεσης, μιας επιστολής ή μιας αναφοράς;
Αυτά είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα «σημάδια» ότι ένα παιδί ή έφηβος μπορεί να έχει Δυσλεξία.
ΔΥΣΛΕΞΙΑ
(Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στα Γραπτά)
Κύρια Συμπτώματα
• Εφευρετικοί - σκέφτονται ευκολότερα με Εικόνες
• Δημιουργικοί - Καλοί στις κατασκευές
• Σοβαρά Προβλήματα Ανάγνωσης (πολύ αργή, με λάθη)
• Δυσκολία Μεταφοράς της Σκέψης στο Γραπτό
• Καλύτεροι στα Προφορικά από τα Γραπτά
• Καλύτεροι στα Πρακτικά μαθήματα
• Υστερούν στα Γραπτά - Γλωσσικά - Φιλολογικά
• Υστερούν στις Ξένες Γλώσσες
• Ακαλλίγραφοι - Αδέξιοι
• Ανορθόγραφοι - Παραλείπουν Τόνους & Στίξη
• Δυσκολία στην Προπαίδεια - Αποστήθιση
• Διάσπαση Προσοχής – Υπερκινητικότητα
(Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στα Γραπτά)
Κύρια Συμπτώματα
• Εφευρετικοί - σκέφτονται ευκολότερα με Εικόνες
• Δημιουργικοί - Καλοί στις κατασκευές
• Σοβαρά Προβλήματα Ανάγνωσης (πολύ αργή, με λάθη)
• Δυσκολία Μεταφοράς της Σκέψης στο Γραπτό
• Καλύτεροι στα Προφορικά από τα Γραπτά
• Καλύτεροι στα Πρακτικά μαθήματα
• Υστερούν στα Γραπτά - Γλωσσικά - Φιλολογικά
• Υστερούν στις Ξένες Γλώσσες
• Ακαλλίγραφοι - Αδέξιοι
• Ανορθόγραφοι - Παραλείπουν Τόνους & Στίξη
• Δυσκολία στην Προπαίδεια - Αποστήθιση
• Διάσπαση Προσοχής – Υπερκινητικότητα
«Η ειδική αναπτυξιακή δυσλεξία είναι μαθησιακή δυσκολία που αρχικά εκδηλώνεται με μια δυσκολία στην εκμάθηση ανάγνωσης και αργότερα με έντονη ανορθογραφία και με έλλειψη άνεσης στο χειρισμό γραπτού λόγου, σ’ αντίθεση με τον προφορικό. Η αιτία είναι στην ουσία γνωστική και συνήθως γενετική. Δεν οφείλεται σε διανοητική ανεπάρκεια ή σε έλλειψη κοινωνικο-πολιτισμικών ευκαιριών ή σε αποτυχημένη διδασκαλία ή σε συναισθηματικούς παράγοντες ή σε εγκεφαλική κάκωση ή βλάβη. Πιθανώς να αντιπροσωπεύει μια συγκεκριμένη έλλειψη ωριμότητας, που τείνει να μειώνεται καθώς το παιδί μεγαλώνει και επιδέχεται σημαντική βελτίωση, ειδικά όταν η κατάλληλη θεραπευτική βοήθεια προσφέρεται έγκαιρα». (CRITCHLEY)
Η πρόληψη και η πρώιμη παρέμβαση είναι δυνατόν να δώσουν στο παιδί σας πολλές ευκαιρίες για μαθησιακή επιτυχία.
Πηγή: www.cleverclass.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου